Artikel 1. Begripsbepaling
1.1
Onder opdrachtnemer wordt verstaan: ADvice – Bewindvoering B.V., Postbus 98, 5580 AB Waalre. Kamer van Koophandel nummer 97878707.
1.2
Onder cliënt wordt verstaan: Iedere persoon die door de rechtbank onder beschermingsbewind, is gesteld en waarbij ADvice – Bewindvoering is benoemd tot bewindvoerder.
Artikel 2. Algemeen
2.1
Deze spelregels zijn van toepassing op alle overeenkomsten gesloten tussen cliënt en Opdrachtnemer.
2.2
Opdrachtnemer is lid van Aegis, Branchevereniging voor bewindvoerders. De gedrags- en beroepsregels van Aegis, voor zover van toepassing, maken deel uit van de overeenkomst.
2.3
Met betrekking tot alle geschillen die ontstaan ter zake van overeenkomsten waarop de onderhavige voorwaarden van toepassing zijn is er een klachtenreglement ter beschikking. Het Klachtenreglement wordt bij cliënt achtergelaten tijdens het intakegesprek en is ook terug te vinden op www.advice- bewindvoering.nl.
Artikel 3. Geheimhoudingsverplichting en gegevensverstrekking
3.1
Cliënt machtigt opdrachtnemer, middels een ondertekende volmacht, alle relevante werkzaamheden voorvloeiend uit de overeenkomst uit te voeren.
3.2
Gegevens van cliënt worden opgenomen in het geautomatiseerd systeem van opdrachtnemer.
3.3
Op deze persoonsregistratie is de Wet Bescherming persoonsgegevens van toepassing.
3.4
Opdrachtnemer respecteert privacy en draagt er zorg voor dat persoonlijke- of bedrijfsinformatie vertrouwelijk behandeld wordt.
Artikel 4. Werkzaamheden die door opdrachtnemer voor cliënt worden gedaan
4.1 Deze werkzaamheden bestaan onder andere uit:
– Inventariseren van inkomsten, uitgaven, vermogen en eventuele schulden
– Opstellen van een overzicht inkomsten en uitgaven (budgetplan) en deze regelmatig evalueren
– Het beheren van het inkomen en het uitvoeren van de betalingen conform het opgestelde budgetplan. Als doorbetaling niet lukt hierover contact opnemen met cliënt. Hierbij hoort onder andere het openen van een beheer- en leefgeldrekening op naam van cliënt- Het uitvoeren van administratieve taken die voortvloeien uit de bewindvoering. Hierbij hoort ook de postverwerking en het maandelijks versturen van een overzicht van inkomsten en uitgaven aan cliënt
– Aanvragen relevante toeslagen om het inkomen van cliënt te optimaliseren
– Aanvragen kwijtschelding lokale belastingen
– Aanvragen bijzondere bijstand voor de kosten van bewindvoering en andere indien van toepassing
– Informatie inwinnen bij diverse relevante instanties/instellingen
– Informeren en adviseren bij juridische zaken
– Reguliere handelingen m.b.t. onder bewind gestelde goederen
– Regelmatig contact hebben klant(en). Dit kan onder andere binnen de gestelde spreekuren
– Verzorgen van de jaarlijkse belastingaangifte (box 1)
– In beperkte mate naar zitting kantonrechter
– Doen van rekening en verantwoording aan de rechtbank
– 5-jaarlijkse evaluatie
4.2 Er wordt door opdrachtnemer geen schuldregeling gedaan indien nodig. Welzal opdrachtnemer cliënt doorverwijzen naarde betreffende instantie en cliënt blijven begeleiden in het vervolgtraject.
4.3 Als er werkzaamheden zijn die niet onder de standaardwerkzaamheden behoren en/of waar gespecialiseerde kennis voor nodig is, dan kan opdrachtnemer een derde inschakelen.
4.4 De werkzaamheden voor bewindvoering worden gedaan volgens de richtlijnen voor bewindvoerder/curator van het LOK en de Aegis.
Artikel 5. Verplichtingen cliënt
5.1 Cliënt geeft bij beschermingsbewind volledige openheid van zaken ten aanzien van alle inkomsten,uitgaven,schulden en alle lopende betalingsverplichtingen evenals van zijn vermogen en het saldo van alle bank- en/of girorekeningen die op naam zijn gesteld.
5.2 Cliënt is verplicht wijzigingen in zijn persoonlijke en/of financiële sfeerper direct aan opdrachtnemer mede te delen.
5.3 Cliënt blijft zelf verantwoordelijk voorzijn financiële verplichtingen aangaande inkomsten en uitgaven. Een beschermingsbewind maakt cliënt niet handelingsonbekwaam.
5.4 Cliënt verplicht zich tegenover opdrachtnemer om GEEN (nieuwe) schulden en/of andere verplichtingen aan te gaan dan nadat opdrachtnemer hierover vooraf schriftelijk toestemming heeft verleend. Hieronder valt ook het laten ontstaan en/of in stand houden van een roodstand op een bankrekening.
5.5 De opdrachtnemer stelt in samenspraak met cliënt dan wel de flankerende hulpverlener een budgetoverzicht op. De inkomsten en uitgaven vormen hiervoor de basis.
5.6 Bij het opstellen van dit overzicht dienen inkomsten en uitgaven van cliënt met elkaar in evenwicht te zijn. Bij het opstellen van het overzicht dient in ieder geval bij voorrang de betaling van de primaire vaste lasten, de noodzakelijke verzekeringen en de kosten van de opdrachtnemerte worden gewaarborgd. Voorzover deze kosten een niet maandelijks karakter hebben, wordt door de opdrachtnemer hiervoor gereserveerd.
5.7 Indien de opdrachtnemer en cliënt geen overeenstemming bereiken over de inhoud van het financieel plan, bepaalt opdrachtnemer de inhoud van het plan. Wijzigingen in het budgetplan kunnen door de opdrachtnemer worden aangebracht indien dit noodzakelijk is voor de continuïteit.
5.8 Cliënt zorgt ervoor dat alle relevante correspondentie wekelijks per post wordt doorgestuurd naar opdrachtnemer,zodat ereen goed financieelbeheer kan worden gevoerd.Opdrachtnemer verzoekt aan alle instanties waar cliënt betrekking mee heeft, om alle correspondentie in de toekomst rechtstreeks aan opdrachtnemer te zenden.
5.9 Client zal opdrachtnemer ten alle tijden op een respectvolle wijze bejegenen.