1. Klachtenregeling ADvice – Bewindvoering
Artikel 1. Begripsbepaling
In deze regeling wordt verstaan onder:
1. De organisatie: ADvice – Bewindvoering B.V. KVK nummer 97878707
2. Bewindvoerder:
Verder te noemen de bewindvoerder. De persoon of rechtspersoon die op grond van een beschikking
van de kantonrechter optreedt als bewindvoerder over de vermogensbestanddelen van natuurlijke
personen.
3. Directie:
Zij die belast is met de dagelijkse leiding van de bewindvoerder.
4. Medewerker:
Ieder andere medewerker van het bewindvoerderskantoor.
5. Rechthebbende:
Een persoon wiens vermogensbestanddelen onder bewind zijn gesteld waarbij bewindvoerder
benoemd is tot bewindvoerder.
6. Bezwaar:
Een mondeling of schriftelijk ter kennis van de bewindvoerder gebrachte uiting van onvrede over de
dienstverlening van bewindvoerder.
7. Klacht:
Een schriftelijk en uitdrukkelijk als klacht bij bewindvoerder ingediende uiting van onvrede over de
dienstverlening dan wel behandeling door een medewerker van het bewindvoerderskantoor.
Artikel 2. Algemeen
Deze regeling geldt uitsluitend voor de rechthebbende en degene die gerechtigd is het bewind te
verzoeken als bedoeld in artikel 432, eerste en tweede lid, van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
(zie opsomming) *. Zij kunnen zich bij de indiening en behandeling van bezwaren en klachten door
iemand laten vertegenwoordigen en/of bijstaan. Voor het laten vertegenwoordigen dient een
schriftelijke machtiging overlegd te worden.
Artikel 3. Bezwaren
Een bezwaar wordt zo spoedig mogelijk behandeld door de medewerker die het dossier van de
rechthebbende beheert. Deze tracht het bezwaar telefonisch of schriftelijk in overleg met de
rechthebbende op te lossen. Lukt dit niet, dan brengt deze medewerker het bezwaar ter kennis van
de directie. Deze behandelt het bezwaar en tracht daarbij eventueel na nader overleg met de
desbetreffende rechthebbende en de betrokken medewerker, het bezwaar alsnog in der minne op te
lossen. De rechthebbende ontvangt schriftelijk bericht van de wijze waarop het bezwaar door de
directie is afgedaan. Is de rechthebbende niet tevreden over de afhandeling, dan kan hij/zij een
klacht indienen.
Artikel 4. Klachten
1. Een klacht kan mondeling en schriftelijk worden ingediend (e-mail daaronder begrepen) bij de
directie. De mondelinge klacht wordt in behandeling genomen zodra deze op schrift is
binnengekomen. Een klacht moet ondertekend zijn en tenminste bevatten:
– de naam en het adres van de indiener
– de dagtekening
– een omschrijving waartegen de klacht is gericht en het tijdstip. De klacht dient duidelijk omschreven
te worden.
– indien de indiener niet de rechthebbende zelf is, een toelichting waaruit blijkt waarom de indiener
gerechtigd is de klacht in te dienen. (zie *)
– een handtekening van de indiener.
2. De klacht dient betrekking te hebben op onvrede over de uitvoering van de wettelijke taken van
de bewindvoerder of door een personeelslid van het bewindvoerderskantoor.
3. De klacht mag niet later ingediend zijn dan één jaar na de ontstaansdatum.
4. De klacht mag niet ingediend worden als deze al eerder is ingediend en behandeld.
5. De klacht wordt niet in behandeling genomen indien het belang van de indiener van de klacht
danwel het gewicht van het gedrag naar redelijke maatstaven onvoldoende is. Hiervan stelt de
directie de klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de klacht
schriftelijk in kennis.
6. Alle voor de afhandeling van de klacht revelante documenten, eventueel waarvoor toestemming
van de rechthebbende nodig is, dienen beschikbaar te zijn en te worden gesteld. De indiener van de
klacht ontvangt binnen acht dagen een ontvangstbevestiging. Klachten worden terstond gemeld aan
de directie. Deze zal nagaan of de klacht door bemiddeling kan worden opgelost. Lukt dit, dan
ontvangt de indiener van de klacht daarvan schriftelijk bericht. De directie zorgt ervoor dat de klacht
wordt behandeld door een ander dan degene op wie de klacht betrekking heeft, tenzij de klacht de
directie zelf betreft. De klacht wordt door de directie afgehandeld binnen een termijn van ten
hoogste zes weken. Indien de klacht ongegrond wordt verklaard dan wordt door de directie een
toelichting op dit besluit vertrekt. Indien de klacht gegrond wordt verklaard dan zal in de verklaring
opgenomen worden of en zo ja welke gevolgen de directie hieraan verbindt. Indien de klacht
ongegrond wordt verklaard, dan is er voor de indiener van de klacht de mogelijkheid om de klacht
voor te leggen aan de NBPB (Nederlandse Beroepsvereniging voor Professionele Bewindvoerders)
www.nbpb.nl of de kantonrechter (van de woonplaats van cliënt). Een klacht die wel aan de
vereisten van artikel 4 van de klachtenregeling voldoet maar niet door de bewindvoerder in
behandeling is genomen, wordt aangemerkt als ongegrond verklaard en kan eveneens door klager
aan de NBPB worden voorgelegd.
Artikel 5. Geheimhoudingsplicht
Alle bezwaren en klachten worden onder strikte geheimhouding afgewikkeld. Alle betrokkenen zijn
tot geheimhouding verplicht. Dit betekent dat zij alle informatie waarvan zij in, of in verband met, de
uitoefening van hun functie kennis dragen niet verder bekend zullen maken dan strikt noodzakelijk is
voor de uitvoering van hun taken zoals deze zijn vastgelegd in dit Reglement. Indien het noodzakelijk
is bij derden informatie op te vragen zal vooraf toestemming aan de rechthebbende worden
gevraagd.
Artikel 6. Archivering
De directie van ADvice – Bewindvoering administreert en registreert binnengekomen klachten. Zij
houdt aantekening van de klachten van de afdoening daarvan. Waar mogelijk zal de werkwijze
worden aangepast om dergelijke klachten in de toekomst te voorkomen.
Artikel 7. Slotbepalingen
Een klacht wordt niet in behandeling genomen of de behandeling wordt gestaakt als de indiener van
de klacht zich voor of tijdens de behandeling ter zake van dezelfde klacht tot de kantonrechter of een
andere burgerlijke rechter heeft gewend. Een klacht hoeft ook niet in behandeling te worden
genomen, indien het een gedraging en/of uitlating betreft die langer dan een jaar voor indiening van
de klacht heeft plaatsgevonden.
Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt de klager binnen een termijn van twee
weken na ontvangst van de klacht, schriftelijk in kennis gesteld.
Artikel 8. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt inwerking op 1 januari 2019 en geldt voor onbepaalde tijd. Aan deze regeling
wordt bekendheid gegeven door publicatie op de website.